Digital markedsføring

BUSINESS MODEL CANVAS

I forelesningen snakket Arne Krokan om forretningsmodeller. Ved å ta i bruk en forretningsmodell kan en bedrift jobbe frem til å nå målet sitt, da tilpasser man modellen til bedriften for å kunne kartlegge strategiene. I dette innlegget skal jeg ta for meg forretningsmodellen Business Model Canvas som er skapt av Alexander Osterwalder. Denne modellen er laget for bruk i utviklingsfasen av nye bedrifter og eller analysering av eksisterende bedrifter. 

I dette innlegget vil jeg ta for meg forretningsmodellen Business Model Canvas, og gå gjennom de 9 klossene innenfor modellen ut ifra  Innovasjon Norge sin side:

Kartlegge kundesegmenter – Her fokuserer man på å kartlegge hva lags operasjoner man har som formål å møte med tjenestene.

Verdiløfte – Beskrive produkte eller tjenesten, og prøve å få kunde til å vlege akkurat det ovenfor konkurrentene. 

Kanaler – Her handler det om hvordan bedriften kommuniserer med kundene sine. 

Kunderelasjoner – Når man driver en bedrift er det viktig å få kundene til å føle seg bra, da dette resulterer i gjenkjøp og ikke minst skaffe nye kunder. 

Inntektsstrøm – Dette handler om hvordan bedriften skaffer penger på bakgrunn av kundesegmentene. 

Aktiviteter og ressurser –Aktivitetene og ressursene som skjer i forretningsmodellen hører til den utvalgte kunderelasjonen. 

Partnere – Det er vanskelig å gjennomføre alt i modellen alene. Derfor er det lurt å samarbeide med leverandører og andre partnere.

Kostnader – Viser til de kostnadene som oppstår når forretningsmodellen tas i bruk. 

Kilder:
https://www.innovasjonnorge.no/no/verktoy/verktoy-for-oppstart-av-bedrift/hvordan-lage-forretningsmodell/
https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s

– Rahel Abraha

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *