Digital markedsføring

BRUK AV PERSONLIG MERKEVAREBYGGING FOR Å SKAFFE SEG DRØMMEJOBBEN

Denne uken har vi kommet i gang med tredje modul i DIG2103 med Karl Phillip Lund. Vi har slått sammen med Varehandel klassen og har muligheten til å jobbe på tvers av valgfagene. Denne modulen tror jeg kommer til å bli spennende og lærerikt da vi skal ta for oss OKR, foredrag med markedsføringspodden samt personlig merkevarebygging. Her skal vi lære å sette opp en fungerende nettbutikk. I denne sammenhengen har vi hatt gjesteforelesning av blant annet Julie Melby Foss som snakket om personlig merkevarebygging og hvordan man blir attraktiv på LinkedIn.

Hentet fra opus-consulting.no

5 tips til deg som vil ha en relevant jobb vedsiden av studiene!
Julie klarte å få drømmejobben hos INEVO, hvor hun nå jobber ved siden av studiene og dette er hennes fem essensielle tips for å få en relevant jobb ved siden og etter studiet: 

1. Tørr å være frempå: Dette kan være ukomfortabelt for noen, da man her bør lete seg litt rundt og kontakte de personene du ønsker å jobbe for, men absolutt viktig. 

2. Vær aktiv i forelesning: Det er mange forelesere som er bra bransjen, og da er det lurt å delta aktivt i klassen og skille seg litt ut i mengden. 

3. Skaff deg en knallbra LinkedIn profil: Dette er ett punkt vi har blitt oppfordret til helt fra starten av dette semesteret. Dette er viktig med tanke på å bli lettere lagt merke til i forskjellige nettverk. 

4. Ikke undervurder deg selv: Mange kan kjenne en usikkerhet rundt hva de har å tilby. Er jeg god nok? Ja, det er jeg!

5. Få frem motivasjonen din: Dette treffer absolutt nå som vi ikke har mulighet til å gå på fysiske forelesninger. Research nye temaer og still spørsmål!

Hentet fra sunnidrett.no

Hvordan bruke LinkedIn til å kapre drømmejobben! 
LinkedIn har 500 millioner bruker og dekker hele 200 land verden over og kan med det kalles for verdens største profesjonelle nettverk. Dermed er det viktig å skille seg ut på LinkedIn. Ifølge Julie gjelder følgende for å kjennetegne en god LinkedIn profil:

1. Første inntrykk: Hvem er du, hva jobber du med og hva kan du tilby?

2. Profil bildet: Her det viktig med ett profesjonelt profilbilde som har akkurat deg i fokus.

3. Kontaktinformasjon: Hvor kan potensielle arbeidsgivere komme i kontakt med deg? Drømme jobben kan ikke komme i kontakt med deg om du ikke legger ut hvor de kan nå deg. Hold alltid informasjonen oppdatert. 

4. Sammendrag: Skriv et godt og formulert sammendrag om deg selv. Dette er din plattform for å vise hvilken kunnskap og kompetanse du besitter.

5. Arbeidserfaring og utdanning: Hold profilen oppdatert med all erfaring. Husk all erfaring er god erfaring. 

6. Ferdigheter: Få frem dine unike ferdigheter eller nøkkelegenskaper. Her kommer sertifiseringen godt med!

7. Anbefalinger: Få anbefalinger fra tidligere kolleger, medstudenter og forelesere for å fremheve hva andre synes du er flink på. Dette er verdifulle referanser for fremtidig arbeidsgiver.

8. Interesse og aktivitet: Meld deg inn i grupper og kom i kontakt med mennesker med samme interesser.

Hva har jeg lært og hva tar jeg med meg videre?
Etter å ha hørt på Julie sin presentasjon om personlig merkevarebygging med tilhørende tips har jeg blitt mer motivert til å rydde opp i min egen profil, samt at jeg vil være mer aktiv på profilen min da det er et enkelt grep for å øke sjansen til å kapre en jobb ved siden av studiet, og ikke minst en drømmejobb! 
Jeg har lært at jeg må utfordre meg selv litt og tørre å gå utenfor komfortsonen for lykkes. Det er en bra ting å vise seg selv og ta litt plass selv om det kan bli ukomfortabelt. Denne forelesningen har absolutt motivert meg til å optimalisere profilen min på LinkedIn, dele blogginnlegg og igjen gå litt utenfor komfortsonen for å oppnå det jeg vil. 

– Rahel Abraha

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *